Wetenschappelijk bewijs

Ketogeen therapie bij insulineresistentie

Insulineresistentie klinkt als een moeilijk woord, maar is in feite niets anders dan het minder gevoelig worden voor het hormoon "insuline" dat zorgt voor o.a. afbraak van suikers (glocose) verkregen vanuit koolhydraten. Op den duur wordt het ook wel diabetes type 2 genoemd. Insuline wordt aangemaakt en vrijgegeven bij ieder eetmoment. Echter bij een eenzijdige voedingsbron, veelal koolhydraten, en vele eetmomenten (4x p.d. of meer) wordt het hormoon onnodig veel aangemaakt en kan het lichaam niets doen met de overtollige insuline. Het hormoon gaat dan andere functies krijgen zoals de glucose opslaan als vetten, dienen als groeihormoon op de huid of intern weefsel denk aan acne, wratten of een goedaardige prostaatvergroting.
Ketogeen therapie kan jou weer gevoelig maken voor insuline door de eetmomenten aan te passen, het lichaam vet te leren gebruiken als brandstof en een gunstig bijkomend effect van vet verbranden. Dit zorgt verbetering van algehele energie, het omkeren van diabetes type 2, het oplossen van huidproblemen en nog veel meer.

Het microbioom en ketogeen therapie

Het microbioom, voorheen ook wel darmflora, is in de laatste jaren steeds meer een hot item geworden. Het microbioom wordt ook wel als het tweede organisme in ons lichaam gezien.
Het bevindt zich in de dikke darm en omvat de aanwezigheid van slijmvlies waarin noodzakelijke bacteriën zicht voort bewegen en meerdere functies vervullen in ons lichaam.
Steeds in meer onderzoeken wordt de relatie aangetoond van het microbioom met ons immuunsysteem, communicatie naar het brein, met het krijgen dan wel oplossen van een depressie, relatie in het ontstaan van parkinson, huidproblematiek, maar ook de opname van voedingstoffen. Het is belangrijk een grote diversiteit aan bacteriën te hebben, maar ook een juiste dikte van het slijmvlies. Wanneer het slijmvlies dunner wordt en de darmwand beschadigd, veelal door ons huidig voedingspatroon en hoge mate van stress, kunnen deze bacteriën niet overleven.

Voor de Ketogene manier van eten is het belangrijk een goed werkende darm te hebben om de verkregen voedingsstoffen ook daadwerkelijk op te nemen. Daarnaast is in onderzoek aangetoond dat er een sterk verband is tussen het bereiken van ketose, een goed werkend microbioom en het verhelpen van insulineresistentie, verbeteren van metabole gezondheid en afname van epileptische aanvallen.

De oplossing

Intermittent fasting

Intermittent fasting is een steeds populairder wordende methode om in een korte periode veel gewicht te verliezen, vaak in combinatie met het weglaten van koolhydraten en vet en door onder de benodigde calorieën per dag te gaan zitten.
Maar is de methode alleen geschikt voor gewichtsverlies? Uiteraard verlies je in korte tijd gewicht, alleen is dit in het begin veelal te wijten aan vochtverlies.

In het kort; Intermittent fasting is een methode waarbij je een langere periode geen calorieën tot je neemt, zowel via eten en als drinken. Dit wordt gedaan in verschillende ritme. Het meest bekende is 16:8, waarbij 16 uur niet eten en 8 uur wel.

Bij Ketogene Therapie speelt intermittent fasting onder andere een cruciale rol om ketose te bereiken. Door het weglaten van voedsel voor een langere periode gaat het lichaam op zoek naar opgeslagen brandstoffen in het lichaam. Wanneer men dit combineert met alleen het eten van eiwitten en vetten zal het de voorkeur gaan geven aan vet in plaats van koolhydraten waardoor er vetverbranding plaatsvindt.
Maar gewichtsverlies is slechts een gunstig bijverschijnsel. Intermittent fasting heeft ook vele gezondheidsvoordelen. Het zorgt wederom voor het opnieuw gevoelig worden voor insuline, geeft rust aan de organen en het immuunsysteem, heeft een gunstig effect op het verzadigingsgevoel, stimulans van het groeihormoon en heeft een ontstekingsremmende werking. Het is echter wel belangrijk om tijdens de eetmomenten de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Hierbij is bewezen dat vet een belangrijke rol speelt.

Voordelen van ketogeen therapie bij krachttraining

Krachttraining en ketogeen therapie

Vaak wordt er gedacht dat krachttraining en de groei van spiermassa samen moet gaan met het veel nuttigen van eiwitten, koolhydraten voor energie en vetten zo min mogelijk. Eiwitten hebben inderdaad een bouwfunctie, ook wel ondersteuning bij herstel. Maar eiwitten kunnen in een noodsituatie ook dienen als brandstof. Wanneer het lichaam niet "metabool" flexibel is, het kunnen schakelen tussen glucose of vet als brandstof, zal het spieren gaan afbreken voor omzetting naar glucose wat dan als brandstof wordt ingezet.
Als er sprake is van hoge inname van koolhydraten, hoge frequentie van maaltijden per dag en een lage inname van vetten zal het lichaam niet in staat zijn om over te schakelen op vet als primaire brandstof. Dit gaat vaak gepaard met insulineresistentie waarbij insuline nauwelijks tot niet meer in staat is glucose af te breken waardoor het wordt omgezet in "wit" vet. Dit wordt vervolgens opgeslagen onder de huid, in de spieren of rondom de organen met als gevolg overgewicht of gezondheidsproblemen.
Wanneer je het lichaam in ketose brengt (lage inname koolhydraten, hoog vet, eventueel vasten) zal het op den duur over kunnen gaan op vetverbranding (gebruik van ketonen, ketoadaptatie) waardoor het lichaam het wit vet kan omzetten naar bruin vet en het niet meer constant behoeftig is naar glucose. Dit heeft erg gunstige effecten op het lichaamsvet, vet rondom de organen, behoudt van spiermassa en geen achteruitgang in sportprestatie. Aangevuld met eiwitrijke voeding stimuleert het spiergroei en zal het meer energie vrijkomen tijdens het sporten. Dit proces kun je uiteraard stimuleren door acute prikkels en een juiste balans van micro-nutriënten.